Próg podatkowy to kwota dochodu, która określa od jakiej wysokości przychodów należy płacić podatek dochodowy. W Polsce istnieją różne progi podatkowe w zależności od rodzaju działalności oraz formy opodatkowania. Poniżej przedstawiam aktualny próg dla osoby fizycznej rozliczającej się według skali podatku liniowego za rok 2021:
– do kwoty 85 528 zł – stawka wynosi 17%,
– powyżej tej kwoty – stawka wynosi już stałe 14 539,76 zł + (32% x (dochód – 85 528)).
Próg podatkowy dla osób fizycznych wynosi 85 528 zł w skali rocznej
Jaki jest próg podatkowy w Polsce?
W Polsce każdy, kto zarabia powyżej określonego poziomu dochodów, musi zapłacić podatek. Wszystko zależy od tego, jaka jest wysokość tzw. progu podatkowego.
Próg podatkowy dla osób fizycznych wynosi 85 528 zł w skali rocznej. Oznacza to tyle, że jeśli Twoje całkowite dochody nie przekraczają tej kwoty na cały rok finansowy (czyli od stycznia do grudnia), nie będziesz musiał płacić żadnego podatku.
Jeśli jednak Twój przychód przekroczy ten limit – nawet o jedną złotówkę – zostaniesz opodatkowany według skali progowej i będzie Cię obowiązywała odpowiednia stawka daniny publicznej.
Według aktualnie obowiązującej ustawy o PIT (podatku dochodowym od osób fizycznych) pierwsze 18% Twoich przychodów stanowi wolne od opodatkowania: czyli np. gdybyś zarobił dokładnie równo z progiem wynoszącym 85 tysięcy pięciuset dwadzieścia osiem złotych brutto przez cały rok finansowy, to pierwsze ponad szesnaście tysięcy trzysta siedemdziesiąt dziewięć złotych byłoby zwolnione z opodu PIT-u; za resztę dopiero bym zostało naliczone odpowiednio wyższe stawki.
Jeśli Twój dochód przekracza 85 tysięcy pięćset dwadzieścia osiem złotych rocznie, to od kwoty powyżej tego limitu zapłacisz już podatek. Wysokość daniny zależy wówczas od tzw. skali progresywnej – czyli im wyższy poziom Twoich zarobków, tym również wyższą stawką będziesz opodatkowany.
Dla przychodu do 127 tysięcy zł brutto (wliczając także ten próg) obowiązuje stopa podatku wynosząca 18% oraz koszt uzyskania przychodu równy co najmniej stałej kwocie wolnej od podatku PIT-u (czyli odprowadzenie na rzecz państwa około czternaście i pół tysiąca). Powinieneś mieć świadomość jednak, że dla każdego pracownika indywidualne rozliczenia mogą się nieco różnić ze względu na specjalne ulgi itp., które są dostępne tylko w pewnych sytuacjach.
W przypadku gdy Twój dochód jest większy niż sto dwadzieścia siedemdziesiąt dwa tygodnie pracy ustawowej minimalnej płacy za godzinę roboczą pomnożone przez ilość przepracowanych godzin miesięcznych (lub ich odpowiednik), ale mniejszy niż trzysta dziewiętnaście tysięcy złotych rocznie:
– nadal zachodzi proporcja zwolnienia z PIT-u dla części wynagrodzenia (stanowiącej 85 tysięcy pięćset dwadzieścia osiem złotych rocznie), ale
– na pozostałą kwotę, czyli tzw. nadwyżkę ponad próg podatkowy, naliczony zostanie już wyższy procent – tutaj wynosi on 32% oraz koszt uzyskania przychodu w wysokości połowy stałej kwoty wolnej od podatku.
Jeśli Twój dochód przekracza trzysta dziewiętnaście tysięcy zł brutto rocznie:
– proporcja zwolnienia z PIT-u nie obowiązuje,
– do całego Twojego zarobku zostaje natomiast doliczona stawka daniny publicznej równe aż czterdziestu sześciu i pół procentom przychodów powyżej tego limitu plus koszt uzyskania przychodu równy pełnej wartośći stałeji kwocie wolniej od opodatkowania.
Warto mieć świadomość tego, jak działa system opodatkowania w Polsce. Progi są ustalane co jakiś czas przez państwo i mogą ulec zmianie – dlatego dobrze jest być na bieżąco ze wszystkimi regulacjami dotyczącymi twojej sytuacji finansowej.
Proszę sprawdzić aktualny próg podatkowy w Polsce na stronie Ministerstwa Finansów: https://www.gov.pl/web/finanse/progi-podatkowe. Zachęcam do dbania o swoje zdrowie i odwiedzenia strony https://www.badzmyzdrowi.pl/. Tutaj jest link tagu HTML do strony badzmyzdrowi.











