Influencer Marketing, czyli wykorzystywanie znanych osób do promocji swojej marki nieustannie zyskuje na popularności. Trend ten zadomowił się na rynku reklamowym na dobre, a potwierdzają to min. liczne serwisy łączące influencerów z reklamodawcami czy głośne współprace artystów z topowymi markami np. finansowymi. Z influencer marketingu możemy również korzystać jako osoby prywatne i współpracować z mniej popularnymi, ale w dalszym ciągu rozpoznawalnymi osobami z branży. Czym jest zatem influencer marketing? Jak działa w praktyce? Co możemy osiągnąć, wykorzystując ten sposób promocji? Odpowiedzi na te pytania prezentujemy poniżej.
Influencer marketing — Czym jest?
Influencer Marketing to rodzaj marketingu, który polega na tym, iż nasz produkt jest reklamowany przez osoby znane, popularne i rozpoznawalne. Influencerzy w zamian za to, że na swoim kanale społecznościowy, vlogu czy blogu publikują materiały i umieszczają w nich nasz produkt, otrzymują wynagrodzenie. Materiał taki może być typowo reklamowym, w którym influencer przeznacza cały czas nagrania lub artykuł tekstowy, aby opisać i przedstawić nasze koszulki jako warte polecenia – lub ciekawe wpłata jedynie produkt, aby był zauważalny w takim materiale. Forma reklamy jest zależna jedynie od samego influencera i porozumienia, jakie zawarł z reklamodawcą. W sieci istnieje wiele serwisów, które łączą ze sobą osoby chcące się zareklamować oraz influencerów. W takiej bazie możemy znajdować zarówno osoby posiadające kilkuset tysięczne grono fanów, jak i takie, które oferują dotarcie do kilkuset odbiorców swojego małego bloga.
Koszt reklamy jest różny i zależy od wielu czynników. Z pewnością będzie to rodzaj reklamy, jej zakres oraz kanał, na jakim jest tworzona promocja. Znacznie łatwiej jest dodać zdjęcie na Instagramie niż stworzyć kilkuminutowy filmik na youtube. W cenie kilkunastu złotych możemy jednak dotrzeć do kilkuset — kilku tysięcy odbiorców co jest porównywalnym kosztem jak np. reklama na Facebooku.
Kim są influencerzy?
Influencer to osoby, które są znane, rozpoznawalne i popularne oraz decydują się na płatne polecanie produktów swoim fanom. Osoby takie przeważnie mają duże grona odbiorców, czytelników czy zwolenników. Influencerzy nie muszą być gwiazdami show-biznesu a jedynie posiadać szerokie grono publiczności, w którym mogą coś zarekomendować. Oprócz znanych osobistości największą liczbą influencerów są osoby, które prowadzą bloga lub swój kanał społecznościowy w internecie. Zarabiają oni tym zajęciem i uczynili z tej profesji główne swoje źródło dochodu. Są to przeważnie liderzy w różnych dziedzinach np. kosmetycznej, gier komputerowych czy podróżniczej. Mają one grono swoich fanów, dla których regularnie publikują materiały tematyczne. Niektóre osoby prowadzą wręcz kilka blogów czy kanałów społecznościowych, aby zebrać jak największe grono odbiorców i zarabiać na publikowaniu płatnych materiałów.
Jak wygląda reklamowanie się poprzez influencer marketing?
Reklamowanie się w trybie influencer marketingu jest bardzo proste. Nie wymaga ono od nas poświęcenia dużej ilości czasu czy wykonywania skomplikowanych czynności. Dzięki temu z IM może skorzystać każda osoba, nawet taka, która nie zna się na branży reklamowej. Influencerów wyszukiwać możemy samodzielnie np. na youtube i kontaktować się z nimi bezpośrednio, jeśli będziemy chcieli reklamować się na danym kanale. Możemy również skorzystać z pomocy agencji marketingowej, która załatwi za nas cały proces. Najpopularniejszym rozwiązaniem jest jednak wyszukiwanie influencerów na specjalnych serwisach. Wystarczy się tam zarejestrować i odnaleźć właściwą osobę. Influencerów możemy sortować po kategoriach tematycznych, gronie fanów czy cenie i kanale społecznościowym, na którym oferują promocje. Następnie wystarczy się z nimi skontaktować, opłacić reklamę i ustalić szczegóły. Influencerzy opublikują wtedy materiał z naszym produktem, a my będziemy mogli się cieszyć poleceniem znanej osoby.
Co otrzymamy w zamian, jeśli wybierzemy Influencer Marketing?
Jeśli zdecydujemy się reklamować poprzez influencer marketing, otrzymamy wiele korzyści i plusów. Pierwszą zaletą jest sam fakt polecania naszej marki i produktu przez osobę znaną. Odbiorcy, czyli fani danej osoby będą dużo bardziej skłonni skorzystać z polecenia idola niż wybrać nasz produkt np. dzięki reklamie w tv. Sposób ten jest również korzystny z wizerunkowego punktu widzenia. Nie jest on nachalny i jest pozytywnie odbierany, gdyż nawet płatny test naszego roweru będzie chętnie oglądany przez widzów danego influencera. Kolejnym plusem jest targetowanie, czyli reklamowanie się w konkretnej grupie docelowej, do jakiej chcemy dotrzeć. Wykupując płatną promocję, trafiamy do konkretnego środowiska np. ludzi młodych, właścicieli psów czy kobiet. Dzięki temu efektywnie wydajemy pieniądze na kampanię reklamową i nie tracimy ich na reklamę kierowaną do przypadkowych osób, z których większość nie skorzysta z naszych usług. Influencer marketing jest również skuteczny, gdyż pozwala pozyskać klientów, popularyzuje markę i tworzy więź między naszą marką i odbiorcami — którzy w późniejszym czasie mogą skorzystać z naszej oferty.
Influencer marketing możemy również używać w różnych branżach. Ten sposób reklamowania daje spore możliwości, gdyż w internecie każda kategoria ma swoje kanały, fora i blogi. Dzięki temu niezależnie od tego, jaki produkt promujemy, z pewnością znajdziemy odpowiednich influencerów. IM może być stosowany zarówno jako główna metoda reklamowania się, jak i dodatkowa — uzupełniająca inne formy marketingu. Możemy poświęcać na ten typ reklamy wszystkie środki lub jedynie nadwyżki czy dodatkowe pieniądze. Influencer marketing jest też korzystny pod względem finansowym. Oprócz tego, że oferuje podobne stawki dotarcia do jednego klienta, co inne metody -umożliwia reklamowanie się z małym budżetem. W cenie kilkunastu — kilkudziesięciu złotych będziemy mogli wykupić publikacje materiału bez większego problemu. To plus, który spodoba się szczególnie osobom prywatnym lub markom rozpoczynającym swoją drogę biznesową.