Wiele osób marzy o rezygnacji z pracy na etacie i założeniu własnej działalności gospodarczej. Zanim podejmie się decyzję o tym, czy otworzyć swój własny biznes, dobrze jest przeanalizować koszty, które związane są z prowadzeniem własnej firmy.
Koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
W największym uproszczeniu koszty prowadzenia działalności można podzielić na stałe i zmienne. Jest wiele stałych wydatków, które firma musi co miesiąc ponosić. Należą do nich między innymi składki na ubezpieczenia w ZUS. Do tej kwoty wlicza się składki na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, składki na Fundusz Pracy oraz dobrowolne składki na ubezpieczenie chorobowe. Od jakiegoś czasu Zakład Ubezpieczeń Społecznych daje możliwość opłacania nowo powstałym firmom tak zwanego „małego ZUS-u”. Żeby jednak móc skorzystać z owej zniżki trzeba spełnić jasno określone wymagania. Biuro rachunkowe Everte w Warszawie chętnie służy swoją wiedzą w tym zakresie. Innymi stałymi, często comiesięcznymi kosztami jest czynsz za lokal oraz opłaty za media, do których zalicza się między innymi opłaty za wodę, energię elektryczną, ogrzewanie, internet oraz telefon.
Opłaty za samochód firmowy
Firmy, żeby nie zamrażać sobie gotówki, często podejmują decyzję o zakupie na kredyt albo wzięcie w leasing takich środków trwałych jak samochody osobowe lub dostawcze, sprzęt komputerowy, urządzenia biurowe lub jeśli taka jest forma działalności maszyny produkcyjne. Posiadanie samochodu łączy się także z corocznym opłacaniem polisy ubezpieczeniowej oraz kosztami eksploatacji samochodu. Do tego rodzaju bieżących kosztów można zaliczyć między innymi przeglądy techniczne, wymianę zużytych części, takich jak opony, wycieraczki lub płyny. Innymi regularnymi kosztami związanymi z posiadaniem samochodu jest regularny zakup paliwa.
Koszty związane z reklamą
Szczególnie na początku istnienia firmy sporą ilość pieniędzy trzeba przeznaczyć na koszty reklamy. Wydatki te związane są między innymi z zamówieniem plakatów, ulotek, wizytówek, a może nawet billboardów. To jest forma reklamy, która od dawna cieszy się dużą skutecznością. Bardziej efektywna w dzisiejszych komputerowych czasach jest jednak reklama w internecie. Można zamówić sobie płatną reklamę w wyszukiwarce Google, zamówić projekt, założenie oraz prowadzenie strony internetowej. Do stałych kosztów reklamy trzeba wtedy doliczyć również opłatę za utrzymanie domeny, koszty związane z usługą hostingową oraz pozycjonowaniem strony.
Koszty związane z prowadzeniem księgowości
Jednym ze sposobów na oszczędności kosztów jest skorzystanie z księgowości online. Za pomocą odpowiedniej platformy sami wprowadzamy wszystkie dokumenty, wnioski i faktury. Jeśli nie mamy doświadczenia w branży księgowej, to zawsze jednak zostaje niepewność, czy prawidłowo wprowadziliśmy dane. Inną opcją jest nawiązanie współpracy z biurem księgowym, takim jak Everte, które od początku poprowadzi nas przez gąszcz różnych przepisów księgowych oraz zadba o to, żeby co miesiąc urzędy dostały rzetelnie wypełnioną dokumentację firmową.
To tylko niektóre stałe koszty, które firma co miesiąc musi ponieść, aby móc funkcjonować na rynku. Jeśli powierzymy prowadzenie dokumentacji finansowej doświadczonej firmie księgowej, to możemy liczyć na właściwe rozliczenie i maksymalne skorzystanie z wszystkich możliwych ulg i odliczeń.