Pozycjonowanie lokalne strony internetowej jest w dalszym ciągu mniej popularnym procesem niż pozycjonowanie witryn ogólnie — pod głównymi globalnie hasłami. Osoby prowadzące biznes i posiadające witrynę lokalnie, często nie wiedzą nawet o możliwości pozycjonowania strony jedynie w danej lokalizacji. Pozycjonowanie lokalne jest jednak bardzo dobrym sposobem na zaistnienie w wyszukiwarce Google lokalnie i umożliwia uzyskanie realnych klientów dla naszego biznesu. Poniżej prezentujemy, czym jest pozycjonowanie nielokalne, jak się je przeprowadza oraz jakie korzyści możemy odnieść, zwiększając ranking witryny w danej lokalizacji.
Czym jest pozycjonowanie lokalne stron internetowych?
Pozycjonowanie lokalne stron internetowych to pozycjonowanie ich w wyszukiwarce Google, ale jedynie w lokalnym kontekście. Nasza strona internetowa nie będzie zatem optymalizowana, aby zwiększać swoją widoczność pod ogólnym hasłem w głównej kategorii — globalnie a pod danym hasłem tylko w danej lokalizacji np. Warszawie czy Krakowie. Pozycjonowanie lokalne ma za zadanie zwiększyć widoczność strony internetowej tylko w danym miejscu np. mieście i sprawić, że nasza strona będzie wyświetlać się na wysokich pozycjach, jeśli danej usługi, będzie szukał użytkownik np. z Krakowa. Pozycjonowanie lokalne jest wykonywane w bardzo podobny sposób do pozycjonowania ogólnego, gdzie nasza witryna jest promowana pod kilkoma hasłami, pod jakimi chcemy być wyszukiwani w sieci. Wszystkie czynności wykonuje się jednak pod kątem danej lokalizacji. Obecnie na rynku istnieje wiele agencji seo oferujących ten typ pozycjonowania. Jest on również łatwiejszy, gdyż na lokalnym rynku panuje mniejsza konkurencja niż na globalnym pod danym hasłem. Dzięki temu stosunkowo prosto możemy zagościć na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania oraz walczyć o wysokie pozycje. Pozycjonowanie lokalne możemy łączyć też z ogólnym pod konkretne hasła, dzięki czemu uzyskamy po prostu dodatkowe rezultaty lokalnie.
Jak pozycjonuje się witryny lokalnie?
Pozycjonowanie lokalne witryny rozpoczyna się od odpowiedniego zoptymalizowania samej strony internetowej. W pierwszym kroku dostosowuje się ją ogólnie do wyszukiwarki Google, aby ta uznawała ją za atrakcyjną i przydatną. W tym celu dba się o to, aby witryna wczytywała się w krótkim czasie np. używając grafik o mniejszej rozdzielczości, czy wybierając odpowiedni hosting. Strona internetowa powinna być też prosta, dostosowana do urządzeń mobilnych oraz posiadać odpowiednie metadane i dane strukturalne pomagające w indeksowaniu przez Google.
Jeśli strona jest odpowiednio zoptymalizowana, kolejne czynności wykonuje się już w kontekście danej lokalizacji. Będzie to ustawienie odpowiedniego tytułu i opisu witryn widocznych w Google, które będą zawierały słowa kluczowe oraz nazwę naszej miejscowości. Na samej stronie niezwykle ważne jest zamieszczenie odpowiednich danych teleadresowych w stopce i zakładce “kontakt”. W tym miejscu zamieścić powinniśmy też link do wizytówki Google Moja Firma w Google Maps (o tym poniżej). Wszystko to pozwala powiązać Google naszą witrynę z odpowiednią lokalizacją. Pozycjonowanie lokalne strony to też umieszczenie na niej tekstów seo wraz z lokalnymi frazami. Mogą być to połączenia ze słowami kluczowymi z naszej kategorii tematycznej lub same nazwy miasta. Teksty seo mają w tym wypadku takie samo przeznaczenie co te w pozycjonowaniu ogólnym — podpowiedzieć Google, że na stronie znajdują się materiały dotyczące danego miasta.
Ciekawym sposobem pozycjonowania lokalnego jest też lokalny link building, czyli umieszczenie linków zwrotnych na różnych stronach w internecie. W tym wypadku, jako miejsca do umieszczenia linków będziemy wykorzystywali fora czy blogi lokalne, związane z daną miejscowością. To kolejny sposób, aby powiązać naszą witrynę z danym miastem. Jeśli chcemy, aby nasza strona była wysoko w wynikach wyszukiwania Google, powinniśmy również założyć wizytówkę Google Moja Firma i być widoczni na Google Maps. Takie działanie jest korzystne z dwóch względów. Po pierwsze zweryfikowanie adresu podczas zakładania wizytówki pozwoli zwiększyć naszą wiarygodność w oczach Google. Drugim powodem jest bezpośrednie pozyskiwanie klientów i odbiorców wprost z Google Maps, którzy będą przechodzili na naszą witrynę, odnajdując naszą pinezkę firmy na mapach. Link do wizytówki powinien znajdować się na naszej stronie internetowej, a w wizytówce powinniśmy umieścić link do witryny. Jest to element, o którym zapomina wiele osób lub go nie docenia, co jest sporym błędem.
Kiedy i w jakim celu warto wykonywać pozycjonowanie lokalne?
Pozycjonowanie lokalne wykonuje się w celu promowania lokalnego biznesu lub projektu. Witryna jest pozycjonowania w danej lokalizacji i staje się coraz lepiej widoczna. Dzięki temu przechodzą na nią użytkownicy z danego miasta czy regionu, na którym nam zależy. Pozycjonowanie lokalne warto wykonywać, jeśli posiadamy swój stacjonarny biznes. Dzięki temu osoby szukające np. kawiarni czy szewca w Krakowie będą mogli trafić na naszą witrynę w Google na wysokich pozycjach i dowiedzą się o niej. Pozycjonowanie lokalne jest też wskazane, jeśli prowadzimy sklep lub inny biznes i kierujemy nasz produkt do danej społeczności np. ciupagi dla Górali czy jedzenie ekologiczne dla mieszkańców Warszawy.
Jakie korzyści może przynieść pozycjonowanie lokalne? Dlaczego warto?
Pozycjonowanie lokalne warto przeprowadzać z kilku powodów. Pierwszym z nich jest widoczność lokalna w sieci. W ten sposób możemy rozwijać swój biznes i pozyskiwać wielu klientów. Tak jak przy tradycyjnym pozycjonowaniu, osiągniemy wyższą pozycję w wyszukiwarce, a wiele osób duże chętniej będzie wchodziło na naszą stronę tylko z tego powodu. Samo pozycjonowanie nie jest przeważnie trudne i możemy osiągnąć dobre wyniki przy małej konkurencji. Duża część firm stacjonarnych nie pozycjonuje witryny lokalnie i dzięki temu mamy szansę wyprzedzić konkurencję oraz pozyskiwać od niej więcej klientów. Pozycjonowanie lokalne może być też dodatkowym sposobem na pozyskanie klientów, którzy zawsze są pożądani w każdym biznesie. Na rynku działa wiele agencji seo, które chętnie wykonają takie pozycjonowanie.